اگه اخبار بازی های ویدئویی رودنبال کنید کلماتی مثل اخراج، تعلیق نیرو، بسته شدن و کاهش کارمندان رو ممکنه ببینید ، اینروزا خیلی زیاد شده بودن و من هی با خودم میگفتم چه خبرهههه چه خبرتونههه ( با لحن احمدی نژاد :/)

اینروزا بازار حواشی داغه مثل افشاگری هایی که علیه بیلیزارد شد و یا هک شدن شرکت ها اما قضیه این اخراج ها چیه ؟
دنیای ویدئو گیم همیشه درحال رشد بوده ، روزگاری خیلی از سرمایه گذار ها با خودشون میگفتن بیخیال مرد کی میاد رو چهارتا بازی سرمایه گذاری کنه _*_ شرکت ها به سختی باید خودشونو بالا میکشیدن ، دورانی که امکانات کم بود و یه اشتباه باعث میشد کلا بازی سازی رو بذارید کنار برید اسنپی چیزی کار کنید .التبه اونموقع اسنپ نبود میتونستید هات داگ فروشی بزنید :|
دورانی که یوبی سافت سری فارکرای ، اساسینس کرید و اسپلینترسل رو توسعه داد
الکترونیک آرتز با نید فور اسپید ، بتلفید و فیفا یکه تاری میکرد
کونامی با سایلنت هیل و پی اس به علاوه متالگیر تاج سر گیمر ها بود !
اما اون دوران گذشت ":|
و الان این شرکت ها مخصوصا کونامی زیاد خوشنام نیستند -.- البته دوتا اولی دارن سعی میکنن برگردن ، کونامی هم برنامه ها داره باید دید چه میکنه .
ولی چی شد که صنعتی که خیلی کار توش سخت بود اینقدر شلوغ شد ؟!
تاریخ دقیقی نداره ولی از نسل هشتم (2013 - 2020) ویدئو گیم با کمک رسانه ها خیلی رشد کرد، بازی های آنلاین لیگ داشتن مثل وارکرافت، مراسم گیم آواردز با شلوغکاری برگزار میشد انگار اسکار بازی هاست، سایت های گیمی زیاد شدن که اخبار پوشش بدن و خلاصه فروش بازی مخصوصا فروش دیجیتالی بالا رفت !
مثلا اگه سال 2015 یه بازی مثل بتمن یه ساله 5 ملیون نسخه میفروخت الان تعجب نمیکنیم که بازی PALWORLD تو یه روز 5 ملیون فروش رو میزنه !
خلاصه این صنعت واقعا رشد کرد ، سرمایه گذار ها شروع کردن به تزریق پول، موتور های بازی سازی رایگان مثل آنریل اینجین و یونیتی رشد کردن که الان میبینیم بازی های مستقل هرسال هی دارن بیشتر میشن ":)
این اوضاع خوب ادامه داشته تا اینکه کرونا شد. دوران کرونا همرو خونه نشین کرد ، آمار گیمرا بیشتر شد، سود باز رفت بالا، کارمند ها دور کار شدند و بازی های بزرگ همگی تاخیر خوردن چون تا بیان به دور کاری عادت کنن طول میکشه ، از طرفی دورکاری و قرنطینه هزینه هایی مثل اجاره مکان، برق و رفت و آمد هارو کم کرد .
سال 2020 صنعت ویدئو گیم به عنوان پر سود ترین حوزه سرگرمی شناخته شد ":) دیگه چشم همه بهش دوخته شد و متاسفانه عین بورس ایران یه عده که اصلا نمیدونستن گیم چیه ریختن توش :| از عربستان بگیر تا گوگل و آمازون گفتن نهههه مام سرویس گیمی میخوایم بسازیم مام استدیو میخوایم ...
کرونا تموم شد
تعدیل نیرو ها با تموم شدن کرونا اوج گرفت ، چرا ؟ چون مدارس نه چیز یعنی شرکتا حضوری شدن ":)
اوضاع باید مثل قبل میشد، قبض برق ، اجاره استدیو ، هزینه سفر های کاری، بنزین و چیزای دیگه به هزینه های اضافه شدند و ازون طرف نرخ های بهره بالا رفت :|، نرخ بهره ( وقتی از بانک یا جایی وام بگیرید باید با سودش بدید ، به آن سود میگویند نرخ بهره که انواع مختلفی دارد و به گو×ز بند است به این معنا که با هر چیز سیاسی اجتماعی اقتصادی ممکن است بالا پایین شود )
هزینه ها که رفت بالا سرمایه گذاری ها اومد پایین و ازونور پلتفرم های آنلاین که داشتند رشد میکردند تو کرونا دیگه خیلی زیادی رشد کردن :|، فروش آنلاین بازی ها بیشتر از فروش فیزیکی شد، اکانت های اشتراکی بیشتر شدن و الانم که هوش مصنوعی تبش داغ شد .
در کل اون حالت کرونا یه وضعیت پر سودی درست کرده بود که سرمایه رو میکشید سمت خودش ولی الان که همه چیز عادی شده حبابش ترکید و شرکت ها شروع کردن به اخراج کارمند ها، تا جایی که سال 2023 ، 10 هزار و پونصد نفر اخراج شدن و تا همین چند ماهی که از 2024 گذشته 3770 تا اخراجی داشتیم.
درواقع اخراج شدن همیشه بوده، مثلا مایکروسافت اکتیویژن رو به قیمت 69 ملیارد دلار خرید و رکورد گرون ترین خرید تاریخ گیم رو زد، اما به گور باباش خندید، چون این خرید حسابی هزینه رو دستش گذاشت و مجبور شد کلی کارمند اخراج کنه تا بلکه جبران شه و کارای دیگه ، حالا این وضعیت اقتصادی که بالا گفتم رو این کار بیشتر اثر میذاره و باعث میشه که کلی بیشتر اخراج کنه ( از اول 2024 تا الان 1900 نفر )
دست های پشت پرده گفتند که تازه هنوز مونده و حالا حالا ها نه تنها کارمند بلکه قراره استدیو هایی هم تعطیل بشن چون این صنعت بیشتر از چیزی که فکرشو بکنید و ضرفیت داشت غیر طبیعی رشد کرده و الان باید سبک بشه -.- . خب کرونام چیز طبیعیه نبود دیگه
البته کارمند هایی که تعطیل میشن تا مدتی حقوق بیکاری میگیرن و بیمه دارن و به همین منظور اتحادیه هایی درست شده که ازین موضوع حمایت کنن و تو کنفرانس های مختلف عضو هاشون هی بیشتر میشه تا نذارن حق کسی خورده بشه .
در کل میخواستم بگم توی دنیای گیم ، چیزای غیر گیمی هم روی کار شما ممکنه اثر بذاره ، ار بیماری های همه گیر و جنگ ( مثل روسیه - اوکراین) بگیــــر تا شرایط اقتصادی و سیاسی . سرمایه گذار ها نگران سودشون هستند همیشه و اینا چالش مدیریتی ایجاد میکنه .
یکی ازین چالش ها بازی هایی هستن که سال ها تو مرحله توسعه گیر کردن مثل Beyond Good and Evil 2 و oberdose که 7 سال تو بیلیزارد درحال توسعه بود و مایکرو کنسلش کرد . فشار بیشتر روی کارمندهایی هستش که به امید یه شغل چند ساله وارد این حوزه میشن اما به خاطر بالا پایین شدن و مدیریت بد مجموعه کارشونو از دست میدن و از رویا ها شون دور میشن.
یکی از چیزایی که بیشتر از ایده یک گیم مهم، مدیریت چیزای اطراف اون مثل زمان بندی، پیشبینی سودش و بازاریابیشه که متاسفانه اگه ندونیم مدیریت داره چیکار میکنه ممکنه تهش مثل این یارو امبرس گروپ بشیم که نصف کارمند هاشو امسال اخراج کرد.