داستان نابودی rocksteady
استدیو راکستدی توسط تو مغز گردوی تازه و خوشآمزه به نام های سفتون هیل (Sefton Hill) و جیمی واکر (Jamie Walker) سال 2004 تو لندن همیشه ابری تاسیس شد. اولین بازی که این تیم ساختن و توسط Eidos Interactive منتشر شد اسمش Urban Chaos: Riot Response بود. یه شوتر اول شخص که توش باید اعتراضات مسالمت آمیز مردم مظلوم آمریکا رو سرکوب کنیم. آه ای بسوزد بختت ای عامریکایی :( آنان با کوکتل مولوتوف و کلاش به ما گل میدهند و مردم را شاد میکنن و ما باید آنان را سرکوب کنیم. کجاست آن عدالت مدعیان آزادی...

خلاصه که آره و این بازی برای pc منتشر نشد، نکته جالب اینکه قابلیت چند نفره آنلاین هم داشت. واکنش ها به این بازی سرکوب شورشی ای بگی نگی مثبت- متوسط بود و قدم اول خوبی بود برای استدیو راکستدی ":)
وقتی که Eidos Interactive دید سری فیلم های بتمن آقام نولان دارن میفروشن رفت حق استفاده از سری بتمن رو از برادران وارنر جز ممد خرید.برادران و خواهران! میدانید که در بلاد کفر نمیتوانید همینطور چِساختگی از هرچی خواستید بازی و فیلم بسازید -.- آخه بن تن و سیاوش ؟!
با خریدن این حقوق، راکستدی رفت نویسنده انیمیشن بتمن یعنی آقای Paul Dini رو آورد تو تیم و با چند جذب نیروی با استعداد دیگه شروع به ساخت حق ترین و خفن ترین و گاد ترین بازی ابرقهرمانی جهان تاریخ بشر عالم هستی تا اون زمان کردند. تا قبل از اولین بازی بتمن که ازین استدیو منتشر بشه، بازی های ابرقهرمانی حکم یه چیز مسخره دم دستی رو داشتن که حالا اگه کسی پول اضافه داشت میرفت مثلا یه بازی از هالک یا اسپایدرمن میساخت. مشکل این بود که شما داستان و کامیک بوک مورد نظر رو داشتید اما تبدیل اون به بازی نتیجه خیار مانندی میشد 🥒
سفتون هیل و بروبکس با پخت و پز یک جهان تاریک و خشن، سیستم مبارزه نو آورانه ای به اسم Free Flow system، طراحی مراحل جذاب و موسیقی خوفناک - حماسی توستند ژانر کپک زده ابرقهرمانی رو سرپا کنند ":) آها یادم رفت بگم که صداپیشه های خیلی قوی مثل کوین کانری خدابیامرز و مارک همیل هم آورده بودن تا کار کم نقص و گاد بشه!
اولین بازی بتمن یعنی Batman: Arkham Asylum سال 2009 عرضه و با متای بالای 90 به عنوان یک شاهکار شناخته شد. فروش بالای 10 ملیون نسخه اون زمانـــــــ و تمجید عالم و آدم ازین بازی باعث شد چشم صاحب اصلی بتمن یعنی برادران وارنر جز ممد به این موفقیت بیافته ...
و امان از روزی که چشم اینا به چیزی بیافته.
وارنر بعد این موفقیت اومد اکثر سهام استدیو راکستدی رو خرید و رسما شد صاحب اینا
ساخت دومین بازی بتمن شروع شد و سفتون و بروبکس با یه پخت و پز جانانه و مشتی اومدن بهترین بازی ابرقهرمانی تاریـــــــــــــــــــــخ بشریت تا به امروز یعنی batman arkham city رو ساختن. بسوز ای اسپایدرمن فن :/
آرکام سیتی هم دنیای بزرگ تری داشت هم داستان به شدت خفن و دراماتیک که باعث شد متای 96 بگیره با بیش از 10 ملیون نسخه فروش! چیزای جدیدی مثل گجت جدید، شخصیت های جدید و مراحل بهتر به معنی پیشرفت کامل نسبت به قبل بودن. داستان و موسیقی که نگم براتون.
هعیی روزگار
وارنر از همون جا کم کم زهر خودشو تزریق کرد و اولین کرم ریزیش جایی بود که قسمتی از بازی که ما کنترل catwoman رو در دست داریم رو داشت جداگانه میفروخت :| ینی اگه بازی رو هدیه میدادید دوستتون نمیتونست اون قسمت رو بازی کنه -.- چون نخریده
خب این شیطنت ها خوشبختانه لطمه ای به بازی نزد و نام راکستدی رو به عنوان یک حق ساز در صدر استدیو های بازی سازی قرار داد. استدیویی که 2 بازی از 3 بازیش شاهکار بودن!
تا اینکه نوبت به پروژه arkham knight رسید. سومین بازی بتمنی که توسعه پیدا کرد و اینبار دخالت های برادران وارنر بیشتر فرورفت به بندگان خدا. وارنر فشار کاری رو افزایش داد و گفت جَلدی از تنور یه بتمن دربیار شاتِراستدی! بتمن آرکام نایت درسته که نویسندش عوض شد اما تونست یه بازی تمیز و خوش قد و قامت با استقامت بالا بشه ":) من اینـــــــــــــــجا تجربه مو ازش نوشتم میتونید بخونید ":)

اما arkham knight آغاز لغزش و این صوبتا بود. نسخه pc این بازی به دست راکستدی پورت نشده بود. یعنی اونا روی نسخه های xbox و playstation کار کردن اما پورت pc رو دادن دست یه شرکت دیگه، این جز زمان بندی فشرده چه میتواند باشد؟ هیچ آدم عاقلی اینکارو نمیکنه.Iron Galaxy Studios نام این استدیو بی نام و نشون بود.
نتیجه کار ناشایست و حرام بود. نسخه pc بازی اونقدر باگ داشت و تباه بود که باعث آبرو ریزی و افت اعتبار شرکت شد. بعد ها با کلی آپدیت درستش کردن ولی چه فایده. اون حرکت شوم از یاد ها نخواهد رفت...
آرکام نایت 2015 با تغییرات خیلی خفنی مثل بتموبیل، گرافیک خییییییییلی حققققققق و بروزکردن یه سری مکانیک ها بازی موفقی بود. فروش خوبیم داشت و پرونده سه گانه آرکام به خوبی و خوشی بسته شد ":) خداروشکر که بسته شد! اگه یه ذره لا درز این مجموعه باز میموند وارنر ها تا قطره آخرشو میدوشیدند و میشد اساسینس کرید -.-

مثل همین قلابه، سیستم هک کردن، بت رینگ و زیپلاین و...
درواقع تمرکز رو این بود که شما هرچه بیشتر بتمن باشید!
همه بازی های بتمن تو یک شب جریان داشتن و شما باید توشون علاوه بر
مبارزه رودر رو از مهارت کاراگاهی بتمن هم استفاده میکردید تا سرنخ هایی
رو پیدا کنید.
من بیشتر سیستم مبارزه شو دوست داشتم که خیلی نزدیک بود به جای
شمشیر و تفنگ با دفع و ضد حمله و مشت کار رو درمیاوردید.
چند تا dlc و محتوای پولی بعد ها برای arkham knight منتشر شد یا ریمستر بازی arkham city ولی ضربه واقعی و مرگبار بعد ازین پروژه بود که باعث شد سفتون هیل دیگه شل کنه بره :/
قضیه اینکه بعد از آرکام نایت تیم راکستدی نو هاله ای از ابهام بودن، خبر ها تیکه تیکه و نامعلوم به گوش میرسید و واقعا کسی نمیفهمید اینا دارن چیکار میکنن. یه روز میگفتن بازی بتمن علیه محفل جغد هاست، یه روز میگفتن بازی سوپرمنه یه روزم میگفتن خبری نیست اما موثق ترینش این بود که خبری نیست! سالها تو مراسمات غیبتشون حس میشد و کاملا تابلو بود که خرشون رو پل وارنر ها زاییده ×_×
اون زمان آثار سینمایی وارنر مثل بتمن علیه سوپرمن، واندروومن و لیگ عدالت منتشر شدن و حالا یه درمیون چیزای خوب و بدی بودن، ظاهرا وارنر تصمیم گرفت اون فیلم جوخه انتحاریش رو به بازی تبدیل کنه. پروژه ای به اسم suicide squad kill the justice league سال 18-2017 استارت خورد و در سکوت خبری پیش میرفت. خود ایده مبارزه جوخه انتحاری (هارلی کوئین، ددشات، کینگ شارک، کاپتان بومرنگ) با لیگ عدالت جذاب و چالش برانگیزه، به هرحال سوپرمن خودش یه گولاخه و اینا آدم معمولین! (جز کوسه) حالا فکر کن بتمن و فلش و فانوس سبزم باشن :|
درست همینجا مدیران وارنر قدم های اشتباهشون رو گنده گنده برداشتن. اونا بادیدن موفقیت overwatch و fortnite درست تو همون چاهی شیرجه زدن که EA رفته بود. و بعد ها کلی استدیو دیگم یه جوری رفتن توش انگار نذری میدن.
یعنی ساختن بازی live service !
امروزه دیگه همه میدونن که اگه شما سابقه ساختن یه بازی آنلاین لایو سرویس ندارید، رفتن سراغ این سبک خودکشی به فجیع ترین شکل ممکنه! اون زمان وارنر عینهو کدخدای بی خرد منگل قبیله میگفت فقط لایو سرویس و استدیویی که تخصصش ساختن بازی های دارک تکنفره داستانی با مبارزات تن به تن بود رو وادار به ساخت یه بازی آنلاین لوتر شوتر کرد چون فورت نایت و بقیه این شکلی بودن!
بازی سال 2020 معرفی شد و تریلر هیجان انگیزی هم نشون داد. جزئیات جذابی توش بودن و ملت گفتن آخجون یعنی بازم شاهکار؟!
آره بیا گذاشتن برات ":)👍
از همون اول مسئله لایو سرویس بودن بازی باعث شد یه عده اعتراض کنن و همه شک داشتن که لوتر شوتر واقعا به ژنتیک این استدیو میخوره؟ درسته که قبلا شوتر ساختن ولی ناموسا آیا اینگونه؟!
اوضاع با تاخیر خوردن بازی مشکوک تر شد. بازی یک سال تاخیر خورد و تو این یک سال سفتون هیل با چند تا از بهترین اعضای راکستدی ازین استدیو رفتن :|
دیگه قشنگ مشخص بود یه اسهال بو داری اون تو اتفاق افتاده و اینا فلنگو بستن!
بازی که منتشر شد همگان متوجه شدن که بلههههههه درست مثل وقتی که صبونه تخم مرغ و لوبیا خوردید اوضاع خرابه. نه تنها بازی یه لوتر شوتر رنگارنگ بود بلکه woke بهش فرو رفته بود. معلوم شد بین این تاخیر ها یه فشاری به استدیو آوردن و بخشی از داستان رو بازنویسی کردن. کیم بلر و Sweet Baby Inc تو این پروژه نقش داشتن و نتیجه یکی از چندش ترین و منفور ترین داستان هایی بود که ممکن بود از ابرقهرمان ها ساخته بشه.

مبارزه تن به تن و مخفی کاری بود نه شوتر!
باگ های اوایل عرضه مثل تموم شدن (100% شدن)بازی موقع نصبش یا خاموش شدن
سرور ها
مشکلات فنی کم نبود خلاصه
از سیاه پوست کردن گرین لنترن و دد شات بگیر تا صحنه مرگ بتمن مجنون و احمق توسط هارلی کوئین باهوش! بازی پر بود از شعار زدگی، فمنیست افراطی و حمایت از سیاه پوست و از همه بدتر نابود کردن بتمن! بتمنی که سه بازی شاهکار باهاش درد و رنج و تنهایی کشیدیم، حماسه آفریدیم و به رستگاری رسیدیم بعد درحالی که عین احمقا گول خورده توسط یه نفر که تو بازی های آرکام ویلن درجه دو هستش بمیره؟!
ازم ممنون باشید اسپویل کردم و شمارو از تجربه بدترین بازی 2024 نجات دادم :|
آمار بازیکنان suicide squad kill the justice league روز انتشار یکم بالا رفت ولی بعد عین آدم سست عنصری فوری کشید پایین و افت کرد، وارنر ها سعی کردن با محتوای اضافه مثل جوکر دنیای موازی یا داستان جدید بازی رو برگردونن ولی این پروژه شکست خورده بود. جز گرافیک بازی هیچ چیز جذابی نداشت. یه گونی افکت رنگارنگ موقع شلیک و برداشتن مهمات رو همه اون زمان داشتن.
وارنر بازی رو انداخت تو لیگی که اصلا مال اونجا نبود و سرور های بازی بعد از 1 سال و چند تا فصل آپدیت و شخصیت درحالی که آخراش دیگه کمتر از 300 نفر بازیکن داشت خاموش شد. تازه اون آخریه یه حالت آفلاین براش منتشر کردن و عین فرعونی که داشت تو دریا غرق میشد سعی کردن توبه کنن ولی بازی تموم شده بود. استدیو هم همینطور...
جوخه انتحاری نزدیک به 200 ملیون دلار زد رو دست برادران سوهانی وارنر و سهامشون رو حسابی کشید پایین. نیرو های زیادی اخراج شدن و باقی مونده راکستدی رو گذاشتن یه بازی دیگه، شاید بتمن بسازه اما راکستدی که ما میشناختیم دیگه وجود نداره. سفتون هیل و شوالیه های دلاور رفتن یه استدیو به اسم Hundred Star Games ساخت که دقیقا هم 100 نفر عضو داره.
.
.
.
این بود از داستان نابودی اولمون، اگه بازم میخواید بسازم یه کامنت بدید :| حتی یک کامنت مرا مجاب میکند بازم بسازم.