یازدهمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران | هفت موز🍌

ایـــکســـــ پــــــــــی

فرهنگ گیم و زندگی

ایـــکســـــ پــــــــــی

یازدهمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران | هفت موز🍌

این رویداد به میزبانی هرچی نهاد ساندیس خور و ملی و کشوری که فکرشو میکنید برگزار میشه، به میزبانی باس فایت آخر هر بازیساز ایرانی یعنی بنیاد ملی بازی های یارانه ای! تو تالار وحدت، بورج میلاد و تازه صدا و سیما هم اونجا بود که گزارش بگیره.

قشنگ براتون فضاسازی کردم؟

تو این رویداد جام و اینا نمیدن، به برنده ها تندیس و دیپلم افتخار میدن :/ تندیساشونم این ریختیه

یازدهمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران
این یه موجودیه که سرش شبیه یه دسته بازیه :/
شگفتا

اما بازی هایی که تو مراسم بهشون این بوم رنگ موز مانند رو دادن به علاوه دیپلم افتخار

حاجی!

پولم دادن بهشون فکر نکنید اینقدر مفته ها تو هر رشته از چند ده تا چند صد ملیون پول دادن.

وجح نقدددد

بهترین بازی استراتژی و شبیه سازی

Restore Your Island

جزیره خود را بازیابی کنید

Restore Your Island

ببینید حجاج! این واااااقعا یه بازی مشتی ایرانیه و هم موضوعش موضوع خوبیه، هم گرافیکش خوبه و هم از نظر فنی تو دیوار نیست. تو این بازی شما تک و تنها با یه سگ تو جزیره گم شدید و باید زباله هاشو جمع آوری و بازیافت و خونه سازی کنید. یه جور بازی آرامش بخشه

سازنده بازی استودیو PaiBand واقع در فرانسست و خوبه که تواین جشنواره صرفا به آثار داخلی بسنده نکردن و ایرانیان خارج از کشور رو هم حمایت کردن. دمو رایگان بازی تو استیم هست میتونید امتحانش کنید.

Restore Your Island
گرافیک کاملا در حد بازی های امروزی ":)

جالبه که کارگردان بازی گفته تو ژاپن طرفدار پیدا کرده بازیش، که خب منطقیه اونا به تمیزی و اینا اهمیت میدن و تو ایران هنوز اونقدر دیده نشده.

ورسز

ورسز یه بازی انلاین اندرویید حالت نوبتی استراتیژی کارتیه که توش 200 تا کاراکتر ریختن، چت داخلی داره و ساخته استودیو مدریک گیمزه (سازنده خروس جنگی و شب های مافیا) من تریلرش رو دیدم کاراکرتر اصلیش عین گرالت ویچر 3 بود :/ که دخترشو دزدیدن😂

آرت بازی کارتونیه و 900 هزار نصب تو مایکت داشته 740 هزار تام تو بازار

عمده شکایت از بازی های ایرانی تو بازار و مایکت، حالا بچه سال هارو فاکتور بگیریم پرداخت های درون برنامه ای زیادشونه. این بازیا بیشتر برای کودکانن و قشنگ نیست اینقدر پرداخت درون برنامه ای به طفل صغیر وارد کنید.

بازی رو بذار مثلا 50 تومن اگه 10 هزار نصب هم بگیره حدود 500 میلیون که نمیدونم چند درصدشو رو این فروشگاه ها برمیدارن اما این همه پرداخت درون برنامه ای زیاد جالب نیست. یا اسپانسر تبلیغ بگیرید اگه دانلود زیاده

تو بازیای خارجی هم هست ها ولی اثر قشنگی رو کودک نمیذاره.

بهترین بازی های سبک اکشن و ماجرایی

و بهترین بازی سال که 1 ملیارد و خورده ای تومن برنده شد جمعاتو رشته های مختلف

محافظان کوچک: آخرین امید»

Little Guardians: The Last Hope

اولین بازی استودیو پولاریس که سه بعدیه! وضعیت مملکت رو ببین دارم اینو با تعجب میگم -.- یه بازی اکشن ماجراجویی پازل محور کودکانه برای اندروییده (بعدا واسه pc هم میاد). داستان درباره پسری به اسم لیامه که روستاشون طی حادثه ای از زمین جدا میشه و میره تو ابرا و این بشر باید ماجراجویی کنه و خانواده شو نجات بده.

بازی فاز اخلاقی و آموزشی داره ولی خوشبختانه یه بلوغی رو شاهد هستیم و به جای اینکه مفاهیم اخلاقی رو مستقیم به به مخاطب یاد بده روی گیمپلی و بازی تمرکز داشته.

نگهبانان کوچک: اخرین امید
انصافا خوبه ها

گرافیکش بعضی جاها پیشا نسل هفتمیه ولی بعضی جاهام با توجه به سبک هنریش خوبه، رو موبایل 1 گیگ و خورده ایه و فکر کنم نسخه کامبیوترش قشنگ تر بشه.

تریلر گیملی شو میذارم براتون، انصافا خیلی خوبه و میشه بهش گفت یک عدد بازی سرگرم کننده آموزنده با گرافیک شاد. نه کپی سه بعدی که میخواد گاد اف وار باشه.

لینک تریلر

آنها

THEM

دومین بهترین بازی سال که اینم چند صد ملیون برنده شد

بازی them

بازی them رو استودیو Lexip Games توسعه داده که کلا کارشون ساختن بازی ترسناکه، بازی هایی مثل کانال سکوت و اتاق تاریک.

داستان این بازی هم درباره یه کودک به اسم تامیه که تو یه کلوب بازی دهه 60 که نمیره خونشون و یه چیزی میاد سراغش...

گیمپلی بازی خلاقانست و شما در نقش تامی قرار نیست زامبی بکشید یا ازین صوبتا، یه تعامل ترکیبی بین دنیای واقعی که سه بعدی و اول شخصه در کنار یه بازی قدیمی دو بعدیه تو یه کنسوله. شما هرکاری تو بازی دو بعدیه انجام میدید رو واقعیت اثر میذاره!

این قسمت دو بعدیش که یه بازی درون بازیه ولی تو بازی اصلی اثر میذاره کار هاتون
برای هر ماموریت باید برید سراغ این

@-------------------------------@

این محیط اصلیه بازیه که کار هاتون تو اون محیط روی این محیط اثر بخشه
مثلا اجسام جابجا میشن، اتاق تغییر میکنه و...

انصافا ایده جالبی بود.

بهترین بازی سبک ماجرایی

کروچ

اثری از استودیو رافد با تم معمایی دو بعدی که داستان سوسکی به اسم کروچ رو روایت میکنه، سوسک با زنش مولی مولی یه شیرین پزی دارن و کاراکتر منفی داستان یعنی موگار چون کروچ نیومده زیردستش بشه زنشو میدزده :/ سر راهشم کلی معما میذاره که حل کنه.

بازی کودکانست دیگه چه انتظاری داری

بعد بازی نگار تو نقدش نوشته 35 تومن پول کمی نیست برای این بازی :|

مشتی پول یه فلافله از خدا بترس!

کروچ
بالاخره بازیساز ها دارن میفهمن که هویت بصری یعنی چه
اگه نمیدونی این مقاله رو بخوان
فضای هنری و گرافیک بازی در نوع خودش جالب و کلا آرامش بخشه
بی نقص نیست، هنوز راه دارن ولی خوبه

تو این بازی معماهای متنوعی طراحی کردن که با فضای بازی همخونی داره، مثلا باحل معمای مرحله به مرحله تهش پشمک درست میکنید :) و میرید معمای بعدی.

بهترین بازی در سبک معمایی

داستان یک تولد

این بازی رو دوران کرونا ساختن و تقدیم میکنند به فداکاران حوزه بهداشت، یه بازی کلا معما محور حول یه خانم دکتر که میخواد دخترش رو از یه ویروس جهان گیر نجات بده.

داستان یک تولد
گرافیک ساده و جمع و جوری داره، انگار موشن گرافیک اقتصادیه

بازی مال استودیو سایرس هستش که کلا تو حوزه آموزشی و تفننی سبک و ساده رو اندرویید کار میکنن. تو بازار که آمار دانلودش چند صد تاست ولی خب

شاه پیچ

بازی شاه پیچ
آرت استایل گوگولی پسند و جمع وجور

شاه پیچ از استودیو میرکاگیمز یه بازی تفننی فکری درباره باز کردن پیچه :/ به این صورت که یه سازه سه بعدی وجود داره که بهش چند مدل پیچ فرو رفته و شما باید با ابزار های مختلف اون پیچ هارو دربیارید. ویدیویی ازش پیدا نکردم اما از عکساش که به نظر بازمزست و 56 هزار تام نصب داشته تو بازار.

بهترین بازی سبک دفاع از قلعه
شبیخون

شبیخون از استودیو m2bros یه بازی tower diffance هه همون مدل کلش اف کلنزی که پایگاه میسازید بعد یورش میبرید به همدیگه. توش یه سری المان ایرانی آشنا مثل نیسان آبی مجهز به توپ 35 میلیمتری هم داره و آنلاینه. این تیمشون رو سرچ کردم یه بازی شوتر اول شخص زامبی محور هم ساختن که در تریلر گیمپلی اش که جالب بود.

شبیخون
گرافیکش جای کار داره مثلا اجسام انگار سایه ندارن، به خاکریز ها نگاه کنید.

زومجی هم تو بررسیش گفت که بازی جفت وجور خوبیه و سرگرم کنندست و مجموع امتیازات خوبی هم تو مایکت و بازار داشته.

بعضی بازیا رو سایت ها پوشش میدن و بررسی، گیمپلی چیزی ازشون میذارن ولی بعضیاشون اینقدر غریبن که من باید برم گیمپلی آرتا 12 ساله از مشهد رو درحالی که داره تو میکروفون فوت میکنه از آپارات نگاه کنم -_-

بهترین بازی از منظر وفاق ملی

دسته بندی عالی 🗿👍

نبرد نامداران

نبرد نامداران از استودیو مروارید مثل باقی بازی هاشون تو فاز هویت ایرانی و این صوبتاست. این بازی هم حالت استراتیژی نوبتی با گرافیک کارتونیه که توش شخصیت های وطنی مثل سهراب و پوریای ولی وایناست. توش یه سری کارت توانایی جور میکنید و نوبتی استفاده میکنید تا بالاخره یکی تون برنده بشه. این سبک پسر خوانده هم بود.

کلا تو این سبک فعال ترن مثلکه دوزتان.

خلاصه که وفاق ملی :)

دیپلم افتخار بهترین بازی اول

دادنش به استودیو گریفین و ماناتاز

حقیقتا درک نکردم یعنی چه، اون استودیو پولاریس که محافظان کوچک رو ساخته اولین بازیش به این خفنی بوده بعد دیپلم رو دادن به این، البته تندیس جایزه اوله و دیپلم جایزه دوم، تندیس رو پیدا نکردم به کی دادن.

هردو بازی که این مقام رو گرفتن ، یکیشون بازی سایه های شهر بود که یه عنوان کارآگاهی پیکسلیه و دومیش هم یه بازی کارآگاهی غیر پیکسلی به اسم کاراگاه مهرداد: رد خون از استودیو ماناتازه که سبک hidden object معماییه، ازینا که کلیک میکنی و اشیا مخفی رو گیر میاری ولی بالاخره یه سبک هنری منسجم رو توش میبینم و عین تازه کار ها نیومدن چند تا المانی که نه از نظر رنگ به هم میخورن نه شکل رو بذارن کنار هم ":)

کاراگاه مهراد یه فضای قبل از دهه 40 ایران داره و حول یه پرونده جنایی میچرخه

کاراگاه مهرداد: رد خون
یه چیز جالب تو بازی کاراگاه مهراد اینکه در کنار سبک بگرد و پیدا کن شما میتونید
اداره پلیستون رو هم ساخت و ساز کنید و نمیدونم چه تاثیری تو روند بازی داره
ولی جالبه.

@----------------@

کاراگاه مهرداد: رد خون
سبک هنری منسجم و زیبا که تو همه جای بازی رعایت شده.

جایزه ویژه هیئت انتخاب

بازی کد 13

بازی کد 13

کد 13 اثری از استودیو REDTIDE که یه بازی ترسناک سوم شخص برای pc هه و نسخه دموی اون در دسترسه، بازی یه حالت ترسناک روانشناختی داره و درباره چند دوسته به نام های پارسا، ایلیا، نیک و یاس با یک عدد سگ که رفیق مونثشون به اسم آیدا به طرز مرموزی گم میشه و اینا گله میکنن برن دنبالش تو یه شهر متروکه تاسیس نشده که تو لوکیشن نیست. این بین یه شخصیت مرموز به اسم آیه هم بهشون ملحق میشه.

گیمپلی بازی تیراندازی و ماشین سواری هم داره و دارن روی آپدیت چهره ها و انیمیشن هاش کار میکنن اما یکی از چالش هاشون به گفته سازنده اینه که چون تحریمیم بهینه سازی سخته. آیا حق میگویند؟

من آخرین ویدیویی که از کارگردان بازی دیدم گفت میخواد مطمئن بشه میتونه از بازی کسب درامد کنه بعد نسخه کاملش رو بذاره که خب، مشتی :) زیرساخت بازیسازی ایران هنوز به اون حد نرسیده مخصوصا روی pc شل کن برادر.

لینک سایتشون اینه و دوست داشتید حمایتشان هم بکنید و تریلرشان را تماشا کرده و آنها را تشویق کنید.

آدرس سایت

باقی جایزه ها رسید به عناوین کوچیک تر که میتونید از سایت ویجیاتو ببینید ولی تا اینجاشو گفتم که بدونید:

بازیسازی ایران با تمام این شرایط سخت که در نوع خودش کم نظیره (تورم سنگین، تحریم زیاد و فساد زیادتر داخلی) اینقدر فعاله و طی این سال ها داره یه چیزایی میسازه که بشه بهشون گفت بازی! انتظار احمقانه ای که بخواید از این فضا god of war یا رزیدنت اویل تحویل بگیرید و کار خیلی مسخره تر ازون اینکه بشینید مسخره کنید اینارو -.-🔪

سودی که به کسی نمیرسونی، کارتم کپی کردن اخباره، محتوای اورجینالم که نداری فقط بلدی سنگ بندازی؟

قبلا هم گفتم که جز چند تا کشور انگشت شمار بقیه بازیسازی شون تعریفی نداره و ما فقط همونا رو تو ذهنمون علم کردیم.

اینکه مثلا بگید نه حاجی تا این حکومت هست هیچی نمیشه منم هیچ کاری نمیکنم، منتظر میشینم عوض بشه بعد دست به کار میشم یه فکر بچگانست. هیچ جامعه ای یکی دو ساله که هیچی ده ساله عوض نمیشه. دیدن ریلز های اینستا مارو کم صبر کرده جلوی تغییراتی که به طور طبیعی نسل ها طول میکشن.

خوشبختانه بازیساز ها کم کم دارن به این نتیجه میرسن که عناوین مستقل هنری تر بسازن به جای کارای پر هزینه AAA که تهش به خون مهران ختم بشه. بستر موبایل براشون راحت تره تا PC و این واقعا جای کار داره چون برای بازی سازی روی سطح کنسول یه سری امکانات بیشتر، سیستم توزیع مثل استیم و هزینه های سنگین لازمه.

میدونم تا مسئله تورم و سیاست های پولی درست نشه درست کردن اجزای پایین تر سخته ولی اینطوریم که نیست که منتظر بشینی ببینی اونجا کی درست میشه یا کی یه موشک میزنه درستش میکنه.

بازیسازی نیازمند آموزش آکادمیک حرفه ای (بیشتر شده دوره های شخصی و رشته های دانشگاهی)، بازتولید امکاناتی که تحریم شدن و حمایت مردمیه تا یه صنعتی بشه که بتونه وایسه رو پای خودش اما فعلا که امیدوار شدم با این عناوینی که دیدم.

.

.

نظر شما چیپس؟

🌹mohammad🌹
چهارشنبه ششم اسفند ۱۴۰۴
14:17
دندان روی جگر بگذار.