معرفی سبک فایتینگ ویدئو گیم -fighting games

ایـــکســـــ پــــــــــی

فرهنگ گیم و زندگی

ایـــکســـــ پــــــــــی

معرفی سبک فایتینگ ویدئو گیم -fighting games

ریشه بازی های فایتینگ و بزن بزن به هنرهای رزمی مثل بوکس و کونگفو و کلا این چیزا برمیگرده، اولین شرکتی که ایده ساختن گیم ازین شاخه به ذهنش زد سگا بود ":) درسته خطه سامورایی و برو بچه های خلاق ژاپنی که فکر کنم اگه نبودن الان کل گیم ماشین بازی و کالاف دیوتی بود فقط :/

سال 1976 یعنی حدود 40 سال پیش !!

ینی وقتی مامان بابای شما هام بچه و خیلی هاشون موز بودن ، بابا بزرگهاتون در شرف انجام یه کار پرشکوهی (خودتون میدونید چیه *_* ) بودند اینا بازی میساختن !

بگذریم

شاید فکر کنید 40 سال پیش واقعا با چی بازی میکردن اما اونموقع دستگاه های آرکیدی اومده بود که عین انیمیشن رالف خرابکار میرفتن پول میدادن و تا بوق سگ اونجا خودشونو با ماریو و سونیک خفه میکردن .

اولین بازی فایتینگ متاسفانه هیچوقت منتشر نشد چون کنترلر هایی که براش ساخته بودن زود به زود خراب میشدن و تو مرحله آزمایش دیار فانی رو وداع گفت

تا اینکه سال 1984 یه بازی به اسم لیگ کاراته توسط شرکت Technōs Japan ساخته شد و کمپانی Data East ( داده شرق :/ ) مسئول پخش اون توی دستگاه های آرکید بود . این یکی دیگه خیلی موفق شد و پدر ژانر مبارزه ای لقب گرفت :) فروش این بازی تو آمریکا عالی بود و قشنگ این سبک رو جا انداخت . لیگ کاراته گیم پلی خیلی ساده ای داشت 24 تا حرکت رزمی کاراکته رو گذاشته بودن تو بازی با یه پس زمینه از استادیوم و بدون نوار سلامتی !

یعنی چیزی به اسم " جون من داره کم میشه " نداشتیم. با دوتا ضربه راند تموم و دو امتیاز به حریف داده میشد . این بازی رومیشد توی نسخه های بعد دو نفره هم تجربه کردو حسابی غوغا کرده بود .

بعد ازین قضیه رسید نوبت بزرگ بزرگان " کپکام " شرکتی که یه تنه سه چهار تا سبک بازی سازی رو راه انداخته .

Yie Ar Kung-Fu (قهرمان کونگفو) سال 1985 معرفی شد ، بازم یه بازی آرکیدی که استاندارد های این سبک رو پایه گذاری کرد ^_^

اول اینکه سازنده ها بیخیال حرکات واقعی و قانون مند شدن و اکشن بازی رو سریع تر و هیجان انگیز ترش کردن

دوم اینکه به جای سیستم امتیاز دهی رسمی نوار سلامتی رو به بالای کاراکتر اضافه کردن تا بیشتر حس گیم بودن بده تا شبیه ساز مبارزه

سوم اینکه از شخصیته هایی مثل بروسلی برای طراحی کاراکتر الهام گرفتند ":)

در نهایت این بازی با 16 تا حرکت ترکیبی و یه داستان ساده و انیمیشن های خوبش پرفروش ترین بازی اون سال تو آرکید شد .

1984 بعد ازینکه یواش یواش پای کنسول ها به خونه مردم باز شد یه جوان گوگولی مگولی دانشجوی دانشگاه ییل به اسم جردن منچر یه بازی مبارزه ای ساخت .

توانایی بالای منچر توی انیمیشن سازی و یه داستان ساده باعث شد بازیش خیلی بگیره و توی کنسول های اون زمان هی منتشر بشه .

بازی که توش بازیکن یه شخص بی نام و نشون رو کنترل میکرد و هی مسیر افقی رو طی میکرد تا با کشتن دشمنا به شازده خانم برسه و نجاتش بده :)

Barbarian: The Ultimate Warrior

شاید فکر کنید اولین بازی خشونت آمیز مورتال کامبت بوده اما سخت در جهالت هستید :|

بربرین ! بازی که سال 1987 توسط Palace Software مستقر در لندن معرفی شد اومد یکم اون حال وهوای شرقی رو عوض کرد وآورد تو زمان بربر ها ! بازی که به خاطر مدل مو و تیپ شخصیت هاش معروف شد و اینکه میتونستی توش سر حریفت رو قطع کنی. این موضوع زمان خودش تو انگلستان سروصدا کرد و خیلیا اعتراض کردن که چرا از مدل های جذاب برای بازی تون استفاده کردین و چگونه این همه خشونت !!!

همین باعث معروف تر شدنشم شد :/

تا اینجا و چند سال بعدش ساخت این مدل بازی ها مثل یه چالش برای برنامه نویس ها شده بود ، یعنی هرکسی میتونست بسازه و یکمی پول ازش به جیب بزنه . کلی بازی شبیه ساز کاراته و کونگفو به بازار اومده بود . هر شرکتی یه کوچولو قدمی بر میداشت تا اینکه بازم کپکام سکان رو گرفت دستش و از اینجا بود که رقابت واقعی فایتنگ ها شروع شد !!!

street fighter ll

درسته #) همون استریت فایتری که الان نسخه شیشمش امتیاز بالای 90 و فروش ملیونی گرفته اون زمان یعنی سال 1991 طوفان کرد ! البته استریت فایتر یک هم بود ولی اون راستش 0-0

زیاد چیز مالی نبود

تفاوت استریت فایتر با قبلیا این بود که سازنده ها اومدن از تمام سبک های مبارزه ای ( کاراته ، بوکس، کونگفو و.. ) و شخصیت های متنوع استفاده کردن . کنترل ها و ضربات ترکیبی خیلی خفن شدن و یه نکته عجیب که باز کن ها بعدا بهش رسیدن این بود که بعضی ضربه ها جلوی بعضی ضربه های دیگه خیلی بهتر عمل میکردن .

به اینا میگن دستگاه آرکید ^_^

زمان بندی ":)

چیزی که توی بازی های الان شاهدش هستیم . یعنی سر زمان مشخص یه حرکتی رو بزنی تاثیرش خیلی بهتر میشه . بعد ها سازنده ها گفتن این شانسی اینطوری شد :/

به هرحال بازاریابی خیلی خوب کپکام و خفن بودن بازی باعث شد استریت فایتر پرفروش ترین بازی زمان خودش شد و 10 ملیون دلار سود کرد ، تا سال 2017 هم یکی از سه بازی پر درامد تاریخ بود ( پردرامد یعنی سود زیاد از همه چیزش ، استیکر ، وسایل ، خود بازی ، تورنومنت و.. )

این بازی باعث به وجود اومدن لیگ های مبارزه ای شد که بازیکن ها میان و باهم رقابت میکنن

کم کم تو دهه 90 که فناوری سه بعدی تازه داشت پا میگرفت شرکت های بازیسازی هم گفتن چه بهتر @) و بازی هارو به سمت سه بعدی شدن بردن . یه شرکت ژاپنی دیگه به اسم بندای نامکو هم به جمع بروبکس اضافه شد و سری taken رو ساخت . تیکن یا به ژآپنی "مشت آهنی " یه داستان داشت که حول خانواده میشیما برای بدست آوردن یه شرکت میچرخه ، پدر بزرگ و پدر و پسر و شخصیت های دیگه با انگیزه های مختلف میان و دهن همو سرویس میکنن .تیکن سه بعدی بود ، داستان و شخصیت های خفن داشت و موفقم شد ":) تاجایی که سونی و پلستیشن حساب ویژه روش باز کردن تا ازش برای فروش کنسول استفاده کنن

اوناکاری کرده بودن بشه دکمه ها و ضربه هارو به دلخواه تو تنظیمات جابجا کرد .

اما تیکن یه رقیب مستقیم داشت . حداقل تا زمانی که استریت فایترهم سه بعدی بشه، و اونم Virtua Fighter بود :/ ساخت شرکت سگا

Virtua Fighter اولین بازی مبارزه ای سه بعدی تاریخ بود ، با کاراکتر های چند ضلعی خودش انقلابی در حد استریت فایتر 2 ایجاد کرد و 7 تا رکورد گینس ثبت کرد ، اولین بازی سه بعدی مبارزه ای ، اولین بازی که برای بیشترین تعدادکنسول منتشر شده ، و..

تاثیر این ماجراجویی و فناوری سه بعدیش اونقدر سروصدا کرده بود که از مهندس های سازنده پلستیشن بگیررر تا سازنده های بازی های دیگه مثل تومب رایدر و خود تیکن گفتن ما از این الهام گرفتیم ! ینی شما توجه کن که سونی تازه Virtua Fighter رو دید و بعد تصمیم گرفت که پلستیشن 2 فناوری سه بعدی داشته باشه :! نسخه های بعدی و بعدی این بازی همینطور سرو صدا میکردن و همرو مجبور میکردن بیان سمت سه بعدی شدن

خیلی از بزرگان و گنده لات های گیم میگن Virtua Fighter یکی از تاثیر گذار ترین گیمای تاریخه

این مجموعه با فناوری سه بعدی ، طراحی ساده ، بخش آنلاین و قسمت آموزشش تا نسخه پنجم داشته خوب عمل میکرده (سال 2005) کلا توجه هارو کشیده بود به خودش اونم بدون داستان و تخیلی و جادو (تیکن و استریت فایتر ) اما متاسفانه سیاست های احمقانه سگا این عنوان رو همراه خیلی چیزای خوب دیگه به حاشیه برد.

همین حوالی بود مورتال کامبت توسط ندرلم معرفی شد ! عنوانی که همون اول خودشو دادگاهی کرد :/

ینی اول بسم الله فیتالیتی هاشو به جهان نشون داد و همون خشونت زیادش باعث شد سازنده هارو بیارن دادگاه و نظام رده بندی سنی بازی هارو درست کنن. مورتال کامبت کلا با هرچیزی که بالاتر گفتم خیلی فرق داره . اونم به خاطر خشونت شدیدشه.

بازی های مبارزه ای که توسط شرکت های بزرگ منتشر میشدند همیشه چند تا اسپین آف و نسخه فرعی بیرون میدادن مثلا camcom vs marvel یا اون مورتال کامبتی که توش لاک پشت های نینجا و جوکر آورده بودن . تازه کلی هم از خودشون فیلم و انیمیشن بیرون میدن که تیکن تو این مورد پیشتازه .

دهه 90 به عنوان دوران طلایی سبک مبارزه ای شناخته میشه ، زمانی که عناوین قدیمی و جدید از سراسر دنیا فرت و فورت منتشر میشدند و درست مثل سال های طلایی دوران ریسینگ که ماشین بازی زیاد بود این دورانم بعد از یه مدتی کمرنگ شد .

علتش ادغام شدن ، ورشکستگی و افول خیلی از شرکت هایی که این آثار و تولید میکردن و از بین اون انبوه مبارزان چند تا عنوان که عکس پست هم هستن با قدرت ادامه میدن ":)

بازی های دیگه هم هستند که هرازگاهی مننتشر میشن و جنبه سرگرمی دارن ، تعدادشون خیلی زیاده مثلا کل شرکت برادران وارنر (مالک بتمن، سوپرمن ، اسکوبی دو و هری پاتر و..) تاحال چند بار ازین بازیا ساخته و یا خود مارول ...

یه چیز جالب که فهمیدم اینکه هر فایتینگی بسته به منطقه و گیمر های یه جایی خاصی مشهور تر بوده مثلا توایران مورتال کامبت معروف تره درحالی که ژاپنیا بیشتر تیکن و استریت فایتر حال میکنن

🌹mohammad🌹
جمعه بیست و ششم خرداد ۱۴۰۲
8:0
دندان روی جگر بگذار.